Zoek een woning

Zoek een woning

Drie huizen op een rij verkocht Michel Broch vorige week op de Van Heuven Goedhartlaan in ‘s-Gravenzande. Want verkopen kan hij.

Krant: Groot Westland
Rubriek: Ziel en Zakelijkheid

Het zit ‘m in het bloed. Als ICT’er bij een groot Amerikaans bedrijf verdiende hij jarenlang zijn sporen en als makelaar in het Westland is het al niet anders.

“Ja, qua vak zit ik goed. Ik heb er geen spijt van dat ik die stap gezet heb. In de ICT had ik de zekerheid van een vaste baan, maar ik was altijd onderweg en had te weinig tijd voor mijn gezin.”

Michel Broch koos ervoor om meer te zijn dan de man die zondags het vlees komt snijden en stapte bij zijn broer Willem in de makelaarstrein. Hij kon zijn borst vrijwel meteen nat maken, want de crisis lag al op de loer…. Toch hebben ze het gerooid. “Als we een kans maar ruíken pakken we hem, Willem en ik. We proberen altijd van niets ‘iets’ te maken. Ook als het een doodlopende weg lijkt. Gewone dingen, ongewoon goed doen!! Dat is mijn motto.” En het werpt zijn vruchten af, gezien de reacties die op de pas gelanceerde nieuwe website van Broch Makelaardij voorbij komen. Bijna unaniem bejubelt men de verkoopkwaliteiten van Broch en de snelheid waarmee de huizen van eigenaar wisselden.

Positieve gespreksstof
De woningmarkt is gelukkig in rustiger vaarwater gekomen. “Ja, het gaat beter. We zijn uit het diepe dal aan het klimmen. Er is weer stof voor positieve verjaardagsverhalen, zoals ik het altijd maar noem.”
Lacht: “Je kunt nu gewoon weer op een verjaardagsfeestje zeggen ‘Ik ga mijn huis verkopen’. Zonder dat iedereen denkt, ‘moet die jongen zich niet even na laten kijken’. Als je dat drie jaar geleden deed, werd het stil in de kamer….! Zeker in het lagere segment gaat het goed. Wanneer een huis er netjes uitziet en goed geprijsd is, is het echt zo weg.
Het hogere segment ligt nog wat moeilijker. Ga jij maar eens naar een bank met de vraag of je zes ton kan lenen,” lacht Michel Broch.

Website
“Die nieuwe website van ons is ook zo’n voorbeeld van weer durven investeren en vooruit kijken. Hij is gemaakt door Ron Zijlmans van Ron Graphic Power uit Naaldwijk. Ik was met de kinderen op kamp in de bossen van Zeeland, toen ik hem daar tegenkwam. Dat ging zo van ‘wat doe jij eigenlijk voor de kost?’ ‘Ik maak websites’, zei hij. ‘Nou, dan moeten we maar eens even praten’, zei ik. Het resultaat is nu online. Een website die vertelt waar wij voor staan, hoe wij in de markt staan.”

Niets is teveel
“Hoe? Nou, we zijn normale kerels, Willem en ik, voor ons is niets teveel. We zijn er voor onze klanten, ook ‘s avonds en ook op zaterdag. Via de sociale media houd ik ze dagelijks op de hoogte van de ontwikkelingen. Je zit ook wel eens tussen twee vuren, bij een echtscheiding bijvoorbeeld. Maar beiden partijen krijgen dezelfde informatie van ons, dus daar kan nooit een misverstand over ontstaan. We proberen iedereen gelukkig te maken. Dat is natuurlijk bijna onmogelijk, maar het is wel ons streven. Je moet wel iedereen in zijn waarde laten.”

Waardering
Hij vervolgt: “En daar krijg je soms waardering voor terug. In het geval van de Van Heuven Goedhartlaan was dat van Frank van der Veen van nummer 11. Hij stuurde me een berichtje dat hij vond dat het allemaal zo goed was gegaan. Kijk, daar doe je het voor. Iedereen blij dus!”

Auteur: Marianne Apon

Michel Broch

©RON Graphic Power | dubbelepunt.nl